معرفی 13 جاذبه تاریخی گنبد کاووس + عکس و لوکیشن دقیق

4 خرداد 1402
0 دیدگاه
شهر گنبد کاووس از نمای بالا 542123366666

گنبدکاووس به‌عنوان یک از باستانی‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. این شهر زادگاه دانشمندان و نویسندگان فراوانی بوده است که از جمله آن‌ها عنصرالمعالی کیکاووس نام دارد.

گنبدکاووس با قدمت تاریخی خود، مقصدگردشگران زیادی است که می‌توانند از جاذبه‌های فراوان آن لذت ببرند.

معرفی گنبد کاووس

شهر گنبدکاووس در استان گلستان واقع شده و در گذشته با نام جرجان به شهرت دست یافته بود. این نام به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، در مسیر جاده ابریشم بودن، به این شهر داده شده بود. علاوه بر این، جالب است بدانید که در گذشته، گنبدکاووس پایتخت ایران بوده است که البته با توجه به اوضاع کنونی، متفاوت از شهر پرجمعیت و پر صدا و سر و صدای تهران بوده است. در دوران حکومت سلسله‌های آل زیار و آل بویه، گنبدکاووس به عنوان پایتخت ایران محسوب می‌شده است. از آن دوران تا به امروز، برج آجری قابوس که محل دفن سلطان آل زیاری و قابوس بن وشمگیر نیز بوده است، به‌عنوان یکی از مهمترین نمادهای تاریخی این شهر شناخته می‌شود.

شهر گنبد کاووس دردوران پهلوی درسال 1305 هجری شمسی توسط کارشناسان آلمانی با الگوی شطرنجی طراحی وبازسازی شده است. . قابل ذکر است که شهرداری گنبدکاووس دارای قدمت تاریخی است! در سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر به حدود ۱۵۱٬۹۱۰ نفر رسیده است.

تاریخچه گنبد کاووس :

در دوران حکومت سلسله‌های آل زیار و آل بویه، گنبدکاووس به عنوان پایتخت ایران محسوب می‌شده است و دردوران پهلوی درسال 1305 هجری شمسی توسط کارشناسان آلمانی با الگوی شطرنجی طراحی وبازسازی شده است.

شهر گنبد کاووس از نمای دور 42133666
نمایی از استواری برج بلندقامت میل گنبد

جاذبه های گردشگری گنبد کاووس

گنبد قابوس

از جاذبه های توریستی این شهر است که در نزدیکی باغ ملی شهر گنبد کاووس، برجی بسیار زیبا و باشکوه به ارتفاع ۱۵ متر از زمین ساخته شده است. این برج، با نام “گنبد قابوس” یا “میل گنبد” شناخته می‌شود و بلندترین برج تمام آجری جهان به شمار می‌آید. در بالای تپه‌ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار دارد و از آغاز مخروط تا نوک آن ۱۸ متر است.  و یکی از جاذبه های گرشگری گنبد کاووس به شمار می رود. برج گنبد قابوس، مقبره قابوس پسر وشمگیر شمس‌المعالی است و به سرپرستی خود او بنا شده است. آجرهایی که در این برج به کار رفته‌اند، از خاک گلشن ساروجی ساخته شده‌اند. برای ساختن این برج ده ضلعی، معماران زبردست و کارگران پنج سال کار کردند.

در سقف برج گنبد قابوس، یک روزنه کوچک به سمت شرق ساخته شده است. این مورد با عادات چندین هزار ساله چادرنشینان که منفذ چادرهایشان را رو به آفتاب قرار می‌دادند تا نخستین پرتو آفتاب در هر بامداد به پیکر قابوس بتابد، باارتباط به نظر می‌رسد.

برای دسترسی به آدرس دقیق گنبد قابوس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ارتفاع گنبد قابوس :

15 متر

گنبد قابوس در شب 5421333
گنبد قابوس در شب

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل در شمال شهرستان گنبد کاووس و در محلی به فاصله ۵۵ کیلومتری از آن واقع شده است.این جاذبه دیدنی گنبد کاووس در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون و در نزدیکی روستای تنگلی قرار دارد. با مساحتی برابر با ۲۰۷ هکتار، عمق این تالاب در نقاط مختلف ۱ تا ۳ متر متغیر است. این مکان در فاصله کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد.

تالاب آلماگل در زبان بومی به معنای “دریاچه سیب” شناخته می‌شود. این تالاب بین‌المللی با حجم آب ۵ میلیون متر مکعب، در شمال تالاب آجی گل واقع شده است. فرم تالاب آلماگل تقریباً به‌شکل چهارگوش است و ارتفاع آن نسبت به سطح دریا منفی ۴ متر است. تالاب آلماگل دارای مواد مغذی غنی است و شوری آب آن کمتر از تالاب‌های آلاگل و آجی گل است. حاشیه‌های تالاب آلماگل توسط پوشش نی فرا گرفته شده است و جنگل‌های گز ضلع جنوبی و مسیر ورودی آب به تالاب را فرا گرفته‌اند. آب تالاب آلماگل به دلیل نزدیکی به رودخانه اترک، شیرین‌تر است.

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب آلماگل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مشخصات تالاب آلماگل :

در فاصله ی  ۵۵ کیلومتری از گنبد کاووس به شکل 4گوش و دارای آب شیرین میباشد

تالاب آلماگل با پرندگان مهاجر 54216546548
پرندگان مهاجر در تالاب آلماگل

تالاب آلاگل

تالاب آلاگل در شمال گنبد کاووس، در جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است. نشانی دیگر آن در جاده آق قلا – تنگلی، در جنوب غربی تنگلی و در غرب شوره زار بزرگ آلاگل است. مساحت این تالاب در زمان پرآبی به 2500 هکتار می رسد و عمق آن 2.5 متر است. با این حال، با توجه به نوسان سطح آب در سال‌های خشک، تالاب هنوز کاملاً خشک نمی شود.

تالاب آلاگل همانند تالاب‌های دیگر از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه آب خود را فراهم می‌کند. پوشش گیاهی آن از جلبک‌های یکنواختی تشکیل شده و در بعضی از نقاط با نی، جگن و درختچه‌های گز پوشیده شده است. هر سال در فصل مهاجرت، هزاران پرنده از جمله قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان و آبچلیک به این تالاب و سایر تالاب‌های استان مهاجرت می‌کنند و می‌توان آنها را در اینجا مشاهده کرد.

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب آلاگل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

آدرس تالاب آلاگل :

در جاده آق قلا به اینچه برون و  نشانی دیگر آن در جاده آق قلا – تنگلی، در جنوب غربی تنگلی و در غرب شوره زار بزرگ آلاگل است.

فلامینگوها در تالاب آلاگل 54221111
فلامینگوهای مهاجر در تلالو آب

تالاب آجی گل

تالاب آجی گل واقع در شمال گنبد کاووس و جنوب تنگلی قرار دارد. مساحت تالاب ۳۶۰ هکتار، عمق ۱ تا ۵ متر است. این تالاب در میان دو تالاب آلاگل و آلماگل قرار دارد و به تالاب بین‌المللی آجی گل نیز شناخته می‌شود. جهت دسترسی به این تالاب‌ها باید به سمت آق قلا و اینچه برون در شرق گرگان حرکت کرد و مسیر ۸۰ کیلومتری را از گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی طی کرد. تالاب آجی گل در شمال شوره زار آلاگل و فاصله ۲ کیلومتری شرق دریاچه شور قرار دارد و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد منفی ۴ متر است.

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب آجی گل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مشخصات تالاب آجی گل :

به مساحت ۳۶۰ هکتار و عمق ۱ تا ۵ متر بین تالاب آلاگل و آلماگل قرار دارد.

غروب خورشیددر تالاب آجی گل 47812222
غروب دل انگیز آفتاب در تالاب آجی گل

سد گلستان

سد گلستان در شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس واقع شده و در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری از این شهر قرار دارد. این سد بر روی رودخانه گرگان رود ساخته شده است و از نوع سدهای خاکی همگن محسوب می‌شود. سرچشمه شاخه اصلی این سد از ارتفاعات کوه‌های شرق استان به منابع آبی آن می‌رسد.

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب آلاگل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موقعیت مکانی سد گلستان :

در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری از گنبدکاووس و روی رودخانه گرگان رود قرار دارد.

سد گلستان در گنبد کاووس 4212222
سد گلستان در میان آب های خروشان

روستای هیوه چی بالا

روستای هیوه چی بالا، در مسیر جاده گنبد به آق قلا واقع شده و فاصله آن از گنبد کاووس حدود ۱۷ کیلومتر به سمت جنوب غربی است. زیبایی طبیعت این روستا باعث می‌شود تا گردشگران زیادی به آن منطقه سفر کنند.

برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب آلاگل روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

منظره ی سرسبز با کوه های پوشیده از برف 874122111
منظره ی سرسبز با کوه های پوشیده از برف روستای هیوه چی بالا

مجتمع سواركاری گنبد کاووس

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در بلوار معلم و شمال شرقی شهر واقع شده است. این مجموعه دارای امکانات گسترده‌ای نظیر ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، استبل (اسطبل) زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا می‌باشد. مسابقات اسب‌دوانی نیز در فصل بهار و پاییز در این مجتمع برگزار می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

برای دسترسی به آدرس دقیق مجتمع سواركاری گنبد کاووس روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

امکانات مجتمع سوارکاری :

۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، استبل (اسطبل) زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا

مسابقه اسب دوانی در گنبد کاووس 452222
برگزاری مسابقه اسب دوانی در باشکاه سوارکاری گنبد کاووس

زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی ، در میان کوه‌های مرتفع کلاکه و مراوه تپه واقع شده و فاصله آن با شمال شرقی گنبد کاووس حدود ۹۰ کیلومتر است. این مکان به عنوان زیارتگاهی شناخته شده است که بر اساس باور مردم ترکمن، خالد نبی به عنوان یکی از چهار پیامبری شناخته می‌شود که در فاصله زمانی بین پیامبری حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص)، مردم را به راه خدا دعوت نموده و معرفتی را در میان آنان گسترش داده است. نزدیک این آرامگاه، بقعه‌ای به نام “عالم بابا” وجود دارد که بر اساس روایت‌ها پدر همسر خالد نبی و شهدای گمنام شریعت اسلام می باشد.

برای دسترسی به آدرس دقیق زیارتگاه خالد نبی روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

تاریخچه زیارتگاه خالد نبی :

بر اساس باور مردم ترکمن، خالد نبی به عنوان یکی از چهار پیامبری شناخته می‌شود که در فاصله زمانی بین پیامبری حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد (ص)، مردم را به راه خدا دعوت نموده

زیارتگاه خالد نبی در بلندی
زیارتگاه خالد نبی در تپه های بلند

رود اترک

رودخانه‌ها و رودها، رگ و ریشه‌های این سرزمین هستند که به همراه خود زندگی را به سراسر این منطقه می‌برند. رود اترک نیز از خانواده رودهای سیل‌گیر و خروشان است. این رود سرکش از کوه‌های روستای یدک در خراسان رضوی شهرستان قوچان سرچشمه گرفته و در طول مسیر پس از گذشت از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد، در ناحیه چات، مرز ایران و ترکمنستان جریان می یابد و در نهایت وارد دریای خزر شده و از میان جاذبه‌های دیدنی گنبد کاووس نیز عبور می‌کند. اما این رود در کشور همسایه یعنی ترکمنستان، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور به شمار می‌آید زیرا اترک طولانی‌ترین رودخانه‌ی ترکمنستان است.

مسیر رود اترک

 کوه‌های روستای یدک، دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد، دریای خزر

برای دسترسی به آدرس دقیق رود اترک روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

رود اترک در میان صخره های سنگی 4212222
رود اترک در میان صخره های سنگی

گرگان رود یا رود گرگان

رود گرگان از کوه‌های آلاداغ در شمال بجنورد،  سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری پرپیچ و خم به طول ۲۰۰ کیلومتر، در دشت گرگان به پایان می‌رسد. نام این رود به دلیل مسیر پرپیچ و خمی که طی می‌کند، به گرگان رود معروف است. همچنین نقطه پایانی این رود که به دریای مازندران می‌رسد، به نام خواجه نفس شناخته می‌شود.

برای دسترسی به آدرس دقیق گرگان رود روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مسافت گرگان رود :

200 کیلومتر

پل روی رودخانه گرگان رود 412111111
پل رودخانه ی گرگان رود

رودخانه چهل چای

هنگامی که به مناطق اطراف گنبد کاووس سفر می‌کنید، یکی از مقاصدی که باید به آن سر بزنید، مینودشت خرم و دلنشین است. در این شهر زیبا و دلنشین، جنگل تنگه چهل چای یکی از جاذبه‌های دیدنی است که از زیبایی‌های استان گلستان به شمار می‌رود. با ورود به این جنگل، هوای خنک و فراگیر آن شما را فرا می‌گیرد و صدای آب جاری، روح و روان شما را تجدید حیات می‌دهد.

برای دسترسی به آدرس دقیق رودخانه چهل چای روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

رود خانه چهل چای با درختان سرسبز 42112222
محوطه ی سرسبز رودخانه چهل چای

شهر تاریخی جرجان

شهر تاریخی جرجان، یکی از برجسته‌ترین شهرهای جهان اسلام بوده که با شهرهای مرز، جندی شاپور و ری رقابت می‌کرده است. این شهر با معماری ویژه خود دارای فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگفرش‌های منقش آجری و سیستم آب‌رسانی به خانه‌ها بوده و تمامی این امکانات به ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. صنایع شیشه‌گری و سفال‌گری نیز از هنرهای مشهور شهر تاریخی جرجان محسوب می‌شود و نمونه‌هایی از آثار این صنایع در موزه‌های معروف داخلی و خارجی نگهداری می‌شوند.

برای دسترسی به آدرس دقیق شهر تاریخی جرجان روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

صنایع مشهور شهر جرجان :

شیشه گری و سفال گری

شهر تاریخی جرجان 421222
شهر تاریخی جرجان

روستای آق بند

روستای آق‌بند، در توابع شهر گنبد کاووس قرار دارد و با منظره‌های بکر و چشم‌نواز خود، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. تپه‌های اطراف این روستا سرسبز هستند و برای گله‌داری و تغذیه دام‌ها بهترین مکان‌ها را فراهم می‌کنند. جاذبه دیدنی اصلی این روستا، منطقه صدف کوهی یا لوماشل است که از رسوب فسیل‌های صدف‌ها و مرجان‌ها تشکیل شده و به دلیل باقی‌مانده از دوره سوم زمین‌شناسی، بسیار مهم است. فروردین ماه بهترین زمان برای بازدید از روستای آق‌بند است.

برای دسترسی به آدرس دقیق روستای آق‌بند روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

بهترین زمان بازدید از روستای آق بند :

فروردین ماه

دشت سرسبز با گل های قرمز در روستای آق بند 421555
دشت سرسبز محصورشده با گل های قرمز روستای آق بند

ارسال دیدگاه