شهر گنبد کاووس کجاست؟🏞️| معرفی🟠+ دیدنی ها🏕️| تاریخچه📕+ تصاویر📸

10 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
شهر زیبای گنبد کاووس در استان گلستان 3857483748

شهر گنبد کاووس، با تاریخ و فرهنگی ژرف و غنی، به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، شناخته می‌شود. این شهر، با فراهم بودن فضاهای زیبا و آرامش‌بخش، جذابیت بی‌نظیری برای خریداران و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. اگر به دنبال یک ویلا با ارزش سرمایه‌گذاری بالا و زندگی لوکس در محیطی ساحره‌ای هستید، گنبد کاووس یکی از بهترین گزینه‌هاست.

در گنبد کاووس، می‌توانید از طبیعت زیبا و هوای خنک و خوش‌آب‌وهوا لذت ببرید و در عین حال از تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر این منطقه پرده‌برداری کنید. با خرید ویلا در گنبد، شما دسترسی آسان به دیدنی‌هایی همچون عنصرالمعالی کیکاووس و سایر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خواهید داشت. به‌طور کلی، خرید ملک در گنبد کاووس به عنوان یک سرمایه‌گذاری استثنایی و همچنین فرصتی برای زندگی لوکس و آرامش‌بخش در میان طبیعت و فرهنگ متمایز این منطقه مطرح است.

گنبد کابوس و نمای بی نظیر فلکه آب 3685743873


گنبد کاووس کجاست؟

گنبدکاووس، شهری در استان گلستان واقع در منطقه ترکمن صحرا است، که در گذشته با نام جرجان شناخته می‌شد. این شهر به دل راه جاده ابریشم واقع شده است.

مسیر دسترسی:
برای سفر به گنبد کاووس از تهران، باید از جاده فیروزکوه به سمت گرگان و علی آباد کتول بروید.

نقشه گوگل مپ شهر گنبد کاووس 3857483574
برای مشاهده‌ی نقشه‌ی شهر گنبد کابوس روی عکس کلیک کنید

تاریخچه شهر گنبد کاووس

آیا می‌دانید که قدیماً گنبدکاووس به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد؟ ، در دوران سلسله‌های آل‌زیار و آل‌بویه، این شهر تاریخی به عنوان مرکز حکومتی مهم شناخته می‌شد. از آن دوران تا به امروز، برج آجری قابوس که احتمالاً محل دفن یکی از حکمرانان آل‌زیار است، باقی مانده و نشان از اهمیت و ارزش تاریخی این شهر دارد. گنبدکاووس که امروزه می‌شناسیم، از لحاظ تاریخی و جغرافیایی با شهری که در دوران آن حکومت می‌کرد، متفاوت است. این شهر در دوره پهلوی، به طرح‌های شهرسازی مدرن، به دست کارشناسان آلمانی، با الگوی شطرنجی، ساخته شد.

جالب است بدانید که شهرداری گنبدکاووس در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی تأسیس شده و جمعیت این شهر در سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۱۵۱٬۹۱۰ نفر بوده است. در گذشته، گنبدکاووس با نام‌های هیرکان و گرگان نیز شناخته می‌شد. این شهر به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم، از نظر تجاری بسیار اهمیت داشته است و در دوران‌های گوناگون تاریخ، به عنوان پایتخت یا یکی از شهرهای مهم شناخته می‌شد. در دوران حکومت سلسله‌های آل‌زیار، شهر گنبدکاووس به نام گنبد قابوس معروف بود و برج آجری قابوس، امروزه به عنوان یک نماد تاریخی در این منطقه باقی مانده است.

اما با وقوع زلزله و حملات مغول و تیمور، شهر گنبد قابوس تخریب شد و امروزه بقایای آن در شرق گنبدکاووس کشف شده است. در دوران پادشاهی رضا شاه، با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی منطقه، شهری جدید با نام گنبدقابوس با رویکردی مدرن ساخته شد که بعدها به نام گنبدکاووس شناخته شد.

نمای قدیمی از شهر گنبد و برج قابوس 34385748435

گویش مردم گنبد کابوس

گنبدکاووس، واقع در مرکز ترکمن صحرا، محل سکونت گروه‌های متنوعی از اقوام است. این شهر جایگاهی است که ترکمن‌ها به عنوان اقلیت اصلی آن زندگی می‌کنند. علاوه بر این، بومیان فارسی‌زبان و مهاجرانی از مناطقی مانند مازندران، خراسان، آذربایجان، قزاقستان و سیستان نیز در این شهر ساکن هستند. در کل، مردم گنبدکاووس از زبان‌های فارسی و ترکمنی استفاده می‌کنند.


آب و هوای شهر گنبد کاووس

یکی از جذابیت‌های بارز گنبدکاووس، آب و هوای منحصر به فرد آن است. این شهر با میانگین بارش سالانه حدود ۵۰۰ میلی‌متر، دارای اقلیمی ملایم و خاک حاصلخیز است. با این وجود، همانند بسیاری از شهرهای منطقه شمالی، تابستان‌هایی گرم و خشک دارد.

نمای زیبای شهر گنبد کاووس 52357484341368

سوغاتی های گنبد کابوس

با توجه به مکان گنبدکاووس در شمال کشور، این شهر همچون دیگر همتایان خود، سرای سوغات‌های معروف مناطق شمالی است. در سفر به این شهر، شما می‌توانید از زیورآلات، لباس‌های محلی، گلیم، قالی و پُشتی‌های زیبا و منحصر به فرد ترکمنی بهره‌مند شوید. همچنین، انواع خوراکی‌های محلی این قوم نیز بسیار دلپذیر و متنوع هستند که به شما تجربه‌ای خاص از مزه‌های محلی این منطقه را می‌بخشند. بوروک، باسترمه، ترچین و گوجه آش تنها چند نمونه از خوراکی‌های لذیذی هستند که در گنبدکاووس می‌توانید امتحان کنید. این خوراکی‌ها با طعم و مزه‌های خاص خود، تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان می‌آورند. بنابراین، حتماً در سفر به این شهر، این خوراکی‌های محلی را به عنوان سوغات برای خود و دوستانتان به همراه ببرید.


جاهای دیدنی گنبد کاووس

در این بخش از مقاله، به بررسی جاذبه‌های گردشگری شهر گنبد کاووس می‌پردازیم تا شما در سفرهای خود این مناطق را کاوش کنید. همچنین، به اهمیت انتخاب مکان اقامت نیز توجه خواهیم کرد، زیرا این بخش از سفر نیز نقش بسیار مهمی در تجربه شما دارد.

برج زیبای قابوس در شهر گنبد در استان گلستان 3857483573

رود اترک

رود اترک از مکان‌های دیدنی برجسته شهر گنبد کاووس است، اما ارزش ویژه آن هنگامی بیشتر به چشم می‌آید که به کشور همسایه، ترکمنستان، پیوند یابد. این رود، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آبی ترکمنستان، از اهمیت بسیاری برخوردار است و به عنوان طولانی‌ترین رودخانه این کشور شناخته می‌شود.

رود گرگان یا گرگان رود

از دل کوه‌های آلاداغ در شمال بجنورد، رودی به نام گرگان خود را شروع می‌کند. این رود در یک مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتری از کوهستان آغاز می‌شود و پس از طی مسیری پرپیچ‌وخم، از صحرای کلان و گنبد کاووس عبور کرده و به دشت گرگان می‌رسد. این نام گرگان به نظر می‌رسد به خاطر مسیر پیچ‌وخم‌داری است که این رود طی می‌کند، و همچنین به دلیل نقطه‌ی ورودی اصلی خواجه‌نفس به دریای مازندران است.

رود گرگان یا گرگان رود 387483743

رودخانه چهل چای

در سفر به اطراف گنبدکاووس، مقصدی که حتماً نباید از دست بدهید، منطقه زیبا و دل‌انگیز شهر مینودشت است. این شهرستان دارای یکی از جاذبه‌های دیدنی برجسته گنبدکاووس است. با فضای خنک و آرامش بخش خود از ۵۹ هکتار جنگل، شما را به خود جذب می‌کند. صدای آرام و زلال جریان آب، قلب و روح شما را با انرژی مثبتی بارگیری می‌کند و تجربه‌ایی بی‌نظیر از آرامش را برای شما ایجاد می‌کند.

رودخانه چهل چای در اطراف شهر گنبد 35874835742

زیارتگاه خالد نبی

در فاصله ۹۰ کیلومتری از شمال شرق گنبدکاووس و در میان کوه‌های مرتفع کلاله و مراوه تپه، یک زیارتگاه مهم قرار دارد که به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی برجسته این منطقه شناخته می‌شود. بر اساس باورهای مردم ترکمن، خالد نبی یکی از چهار پیامبری است که در این فاصله زمانی، مردم را به راه خدا دعوت کرده و ارزش‌های معنوی را برای آنها تبیین کرده است. این مکان با اهمیت مذهبی و تاریخی خود، یکی از مقاصد زیارتی مهم برای مردمان است.

زیارتگاه خالد نبی در اطراف شهر گنبد 38574835745

تالاب آلاگل

در قلب استان گلستان، تالابی زیبا و منحصر به فرد به نام آلاگل واقع شده است که در میان مردم محلی شناخته می‌شود. برای بازدید از این تالاب زیبا، کافی است که فاصله‌ی ۷۵ کیلومتری از گنبدکاووس را طی کنید. مجموعه سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل به عنوان تالاب‌های بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت ۱۴۰۰ هکتار تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارند.

تالاب آلماگل

در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال گنبدکاووس، واقع در شمال روستای تنگلی که مرز میان ایران و ترکمنستان را به هم پیوند می‌زند، تالابی به نام آلماگل واقع شده است که به عنوان یکی از مقاصد دیدنی گنبدکاووس شناخته می‌شود. تالاب آلماگل دارای مساحتی حدود ۲۰۷ هکتار است و عمق آن در نقاط مختلف متغیر است و بین ۱ تا ۳ متر می‌باشد. جالب است بدانید که در زبان ترکمنی، آلماگل به معنای “دریاچه سیب” است و زیبایی این دریاچه مانند شکوفه‌های میوه بهشتی است.

تالاب الماگل در شهر گنبد کاووس 36843874813

برج قابوس (برج کاووس)

برج قابوس یا برج کاووس، یکی از جاذبه‌های بارز شهر گنبد کاووس است که در سفر به این منطقه، حتماً باید به آن سر بزنید. این بنا، یکی از میراث باارزشی است که از دوران سده چهارم هجری به ما ایرانیان باقی مانده و به عنوان بلندترین برج تمام آجری جهان شناخته می‌شود. با بلندایی بی‌نظیر که به ۷۲ متر می‌رسد، این برج جلوه‌ای منحصر به فرد دارد که هنوز راز و رمز معماری آن کاملاً فاش نشده است.

برج قابوس در شهر گنبد کاووس 368748434335

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس

اسب‌ها به عنوان حیوانات ویژه‌ای شهرت دارند که هر فردی را به خود جلب می‌کنند. ترکمن‌ها به خاطر داشتن یکی از اصیل‌ترین نژادهای این حیوانات مهربان شناخته می‌شوند. به همین دلیل، مجتمع سوارکاری گنبدکاووس یکی از جاذبه‌های برجسته این شهر می‌باشد که حتماً باید از آن بازدید کنید. این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی به مساحت ۳۰ هکتار، اسطبل‌های زمستانی و تابستانی، سوئیت‌ها، ویلاها، جایگاه مسابقات و استخر شنا است. علاوه بر این، مجموعه با ارائه یکی از بهترین رستوران‌های منطقه، فرصتی را برای لذت بردن از غذاهای لذیذ و شکم‌گردی با کیفیت فراهم می‌کند.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در استان گلستان 3857438748

ارسال دیدگاه