روستای درازنو کجاست؟ | جاذبه های اطراف | عکس

8 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
روستای جهان نما 1125456985855

روستای درازنو در شهرستان کردکوی، یک ییلاق آرام و زیبا در شمال ایران است. این منطقه با ارتفاعات خود و چشم‌اندازهای فوق‌العاده از جنگل‌های گلستان، یک مقصد بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به طبیعت سرسبز و زیباست. آب و هوای خنک و خوشایند این منطقه، سفری دلنشین و به یادماندنی را برای علاقه‌مندان به گردش در طبیعت فراهم می‌کند.


روستای درازنو کجاست؟

این روستا در نزدیکی جنگلی با همین نام و جنگل جهان‌نما قرار دارد، در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کردکوی این منطقه که به نام ” روستای درازنو” شناخته می‌شود، از این جا شروع می‌شود و تا قله درازنو ادامه دارد. شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و مرزهای این شهرستان به بندر ترکمن، استان سمنان و خلیج گرگان می‌رسد. این روستا با همسایگی با جنگل جهان‌نما و واقع بودن در نزدیکی قله، تنها یک مقصد گردشگری نیست بلکه ارائه دهنده فرصت‌های متنوع برای اکتشاف و لذت‌بردن از طبیعت محیط اطراف می‌باشد.

روستای درازنو 222365898588
خزان چشم نواز روستای درازنو

مسیرهای دسترسی به روستای درازنو

این روستا در جنوب شهرستان کردکوی واقع شده و از طریق مسیر شمالی کشور از شهرستان کردکوی قابل دسترسی است. همچنین، اگر از تهران یا سایر شهرهای مرکزی، غربی و شرقی قصد سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید از مسیر سمنان به روستای درازنو بروید. به علت ویژگی‌های آب و هوایی این منطقه، جاده کردکوی به روستای درازنو در فصل‌های پاییز و زمستان با لغزندگی و خطرات احتمالی همراه است و بیشتر روزهای زمستان با یخ و برف پوشیده می‌شود.

مسافت این جاده تا روستای درازنو حدود ۴۰ کیلومتر است و از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) عبور می‌کند. پس از طی مسافتی کوتاه در جاده‌های آسفالت، به مسیر خاکی می‌رسید و از دوراهی مشخصی می‌توان به روستای درازنو هدایت شد. این مسیر از میان جنگل جهان‌نما نیز عبور می‌کند. اگر از سمت چپ رفته و به سمت روستای درازنو بروید، در سمت راست به جنگل جهان‌نما دست پیدا خواهید کرد.

فاصله تهران تا روستای درازنو نیز به توجه به انتخاب مسیر از جاده‌های فیروزکوه یا سمنان بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ کیلومتر متغیر است. زمان سفر نیز با توجه به مسیر انتخابی و وضعیت ترافیک ممکن است متغیر باشد. برای سفر از تهران به روستای درازنو می‌توان از جاده‌های فیروزکوه یا سمنان به دامغان و سپس از آستانه به‌سمت روستای درازنو را انتخاب کرد. این مسیرها از طریق شهرهای قائم‌شهر، ساری، نکا، بهشهر (برای مسیر فیروزکوه) و گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، آستانه (برای مسیر سمنان که از رادکان میگذرد) عبور می‌کنند.

آدرس روستای درازنو:

استان گلستان، شهر کردکوی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کردکوی، روستای درازنو

نقشه دسترسی روستای درازنو 778541112545
برای مشاهده ی نقشه ی روستای درازنو روی عکس کلیک کنید

درباره ی روستای درازنو بیشتر بدانیم

روستای درازنو، در نقطه‌ای مرتفع در بخش جنوبی شهرستان کردکوی واقع شده است. این منطقه با ارتفاع بیش از ۲۶۰۰ متر از سطح دریا، ارتباط بصری خیره‌کننده‌ای با شهرهای اطراف، خلیج گرگان و مرداب میانکاله دارد. از این روستا بهترین مناظر به دریای مازندران و جلگه‌های اطراف آن را مشاهده می‌کنید. همچنین، قله درازنو در جوار این روستا جلوه ویژه‌ای به منطقه می‌بخشد. با وجود این جاذبه‌های طبیعی، دسترسی به این روستا از طریق جاده‌های پرشیب و پرپیچ‌وخم کوهستانی امکان‌پذیر است. با این حال، ارتفاع بالا و شرایط جوی سرد منطقه، در فصل‌های سرد سال، تردد در جاده خاکی این روستا را محدود می‌کند.

ارتفاع قله درازنو:

حدود ۲,۸۰۰ متر


تفریحات جنگل درازنو:

  • کوهنوردی و غارنوردی
  • طبیعت گردی و جنگل‌نوردی
  • پاراگلایدر و کایت سواری
  • اسکی
پاراگلایدر و کایت سواری در روستای درازنو
پاراگلایدر و کایت سواری بر فراز کوه های روستای درازنو

دیدنی های اطراف روستای درازنو

این روستا در منطقه‌ای تاریخی و با طبیعت بکر و دیدنی واقع شده، که در گذشته جزء سرزمین‌های طبرستان بوده است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، این منطقه با دارا بودن بناهای تاریخی متنوع، یک مقصد گردشگری منحصر به فرد در شهرستان کردکوی است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف این مکان خواهیم پرداخت:

بیشتر بخوانید: گالری تصاویر روستای درازنو | زیبایی در تمام فصل ها

پارک جنگلی امام رضا

پارک جنگلی امام رضا (ع) واقع در مسیر دسترسی به روستای درازنو، در جاده کردکوی به این روستا قرار دارد و در منطقه «پلنگ پا» واقع شده است. این پارک جنگلی از جاذبه‌های دیدنی منحصر به فرد در این منطقه به شمار می‌آید و رودخانه‌ای با همین نام از میان آن عبور می‌کند. در این پارک امکانات رفاهی مناسبی چون سوئیت‌های اقامتی، آلاچیق، مهمانسرا، رستوران، پارکینگ و زمین بازی کودکان برای راحتی گردشگران فراهم شده است. این پارک به عنوان یک مقصد مناسب جهت اقامت به ویژه در صورت عدم یافتن گزینه‌های مناسب در روستای درازنو، پیشنهاد می‌شود. اقامت در این پارک امکان بازدید از جاهای دیدنی کردکوی و درازنو را نیز به همراه دارد.

فاصله پارک جنگلی امام رضا تا روستای درازنو:

تقریباً ۲۵ کیلومتر

پارک جنگلی امامرضا اطراف روستای درازنو 4447874152554
فضای مفرح پارک جنگلی امامرضا اطراف روستای درازنو

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما، جنوبی‌ترین بخش استان گلستان را در برمی‌گیرد و به عنوان “بام گلستان” شناخته می‌شود. با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا، این جنگل دارای چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهرهای کردکوی، گرگان و بندر ترکمن است.

برای بازدید از این منطقه زیبا و اکتشاف نواحی بکر آن، توصیه می‌شود از راهنمای ماهر و همچنین ابزار و تجهیزات لازم برخوردار شوید. به دلیل خطرات مرتبط با جاده‌های کوهستانی، برای عبور از این مسیرها نیاز به هوشیاری و آمادگی فیزیکی دارید. برای دسترسی به این منطقه می‌توانید از دو راه ورودی روستای درازنو به سمت راست حرکت کنید و مسیر خود را در جاده کوهستانی به سمت پارک جهان‌نما ادامه دهید. این مسافت تا روستای درازنو حدود ۳۵ کیلومتر است و زمان عبور از این مسیر کوهستانی بسته به شرایط جاده، بیش از یک ساعت خواهد بود.

ارتفاع بام گلستان در روستای درازنو:

بیش از 3000 متر از سطح دریا

منطقه حفاظت شده روستای درازنو 1145874787
دشت شور انگیز منطقه ی حفاظت شده روستای درازنو

برج رادکان (میل رادکان)

برج رادکان کردکوی در جنوب این شهرستان و در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری از روستای درازنو واقع شده است. این بنای تاریخی با نام میل رادکان شناخته می‌شود و در نزدیکی روستایی به همین نام ساخته شده است. برج میل رادکان بر روی تپه‌ای خاکی و سنگی واقع شده و از نظر شکل ظاهری آجرها و استحکام بنا، با برج گنبد کاووس مقایسه می‌شود. ورودی برج رادکان در بخش جنوبی قرار دارد و آثاری از خرابه‌های کتیبه‌ای کوفی روی آن قابل مشاهده هستند. این بنا به قدمت قرن پنجم هجری قمری بازمی‌گردد. معمار این برج به نام «احمد ابن عمر» معروف است و نام او به‌همراه بانی اثر و زمان شروع ساخت، روی کتیبه‌های کوفی و پهلوی زیر گنبد حک شده‌اند. برج رادکان یکی از آثار ملی ایران به‌شمار می‌آید.

میل رادکان روستای درازنو 22236589985
برج رادکان حیرت انگیز در روستای درازنو

دیوار تمیشه

دیوار تمیشه، یک بنای تاریخی در شهرستان کردکوی واقع شده است. این بنا به دوره حکومت ساسانیان بازمی‌گردد و قدمت تاریخی آن به این دوره می‌رسد. شهر تمیشه، در زمان حکومت ساسانیان، یکی از شهرهای باستانی ایران بود و امروزه تنها خرابه‌های باقی‌مانده از آن در نزدیکی روستای “سر کلاته” از توابع کردکوی را می‌توان مشاهده کرد.

این شهر در گذشته شرقی‌ترین شهر طبرستان بوده و دیوار تمیشه به عنوان مرزی میان طبرستان و گرگان شناخته می‌شده است. ساخت دیوار تمیشه به اواخر قرون 5 و 6 میلادی تعلق دارد و بسیاری از محققان این دیوار را به عنوان ادامه دیوار گرگان می‌شناسند. این دیوار از سنگ، چوب و آجر ساخته شده بود و از میان جنگل و شهرها عبور می‌کرد. اتاقک‌های چوبی با کاربری نظامی در طول دیوار برای نگهبانی سربازان وجود داشتند. هرچند اطلاعات دقیقی از زمان ویرانی دیوار تمیشه در دسترس نیست، اما برخی مورخان برخوردهای مغولان و حمله تیمور به ایران را مسئول ویرانی بخشی از این دیوار می‌دانند.

فاصله ی دیوار تمیشه تا روستای درازنو:

30 کیلومتر

دیوار تمیشه روستای درازو 1112545879663
دیوار باستانی تمیشه در روستای درازنو

آبشار شادان

آبشار شادان، در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری روستای درازنو و هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است. این آبشار که به نام “آبشار هفت طبقه” هم شناخته می‌شود، هفت طبقه دارد و ارتفاع آن به حدود ۴۰ متر می‌رسد. تا چند سال پیش، این آبشار یک منطقه ناشناخته بود تا زمانی که گروهی از کوهنوردان در حین صعود به قله، به منظره زیبای این آبشار دست یافتند. برای بازدید از آبشار شادان، نیاز به آمادگی بدنی مناسب و ابزار کوهنوردی دارید. اگر تجربه کوهنوردی دارید، مسیر حدود یک ساعت از منطقه دوآب یا نقطه تلاقی دو رودخانه کردکوی آغاز می‌شود ولی در صورتی که تجربه کوهنوردی ندارید، بهتر است از صعود به این آبشار صرف‌نظر کنید زیرا این مسیر نیاز به راهنمای آشنا به آن دارد.

ارتفاع آبشار شادان:

حدود 40 متر

آبشار شادن اطراف روستای زیارت 112523698585
آبشار سحرآمیز شادان اطراف روستای درازنو

امامزاده هزار منزل

امامزاده هزار منزل، یک مکان مذهبی و معنوی در نزدیکی روستای درازنو واقع در شهرستان کردکوی است. این امامزاده، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مذهبی در این منطقه می‌باشد. نام “هزار منزل” از وجود یک قبرستان به همین نام در نزدیکی این امامزاده گرفته شده است.

به گفته محلیان و اسناد موجود، دو مقبره با نام‌های سید رضی و سید راضیه در این امامزاده وجود دارند که از نسل امام جعفر صادق (ع) هستند. مردمان و زائران در طول سال به این مکان مقدس مراجعه کرده و نذرها و عزاداری‌های خود را در اینجا ادا می‌کنند. این امامزاده در کوهستان درازنو واقع شده و در سال ۱۳۸۵ توسط ساکنان روستا بازسازی شده است. در مسیر کوهستانی این امامزاده، راه شوسه‌ای مناسب برای تسهیل تردد زائران احداث شده است.

فاصله ی امامزاده هزار منزل تا روستای درازنو:

حدود 5 کیلومتر


غار یخچال و غار گنج خانه

در کوهستان‌های اطراف روستای درازنو، جاذبه‌های طبیعی زیبا و منحصر به فردی وجود دارند که کوهنوردان و گردشگران می‌توانند در مسیر صعود به قله‌های این منطقه از آنها بهره‌مند شوند. یکی از مهمترین این جاذبه‌ها، غار یخچال است که در مسیر قله «دکالی» واقع شده و دارای یک دهانه با ابعاد کوچک و معمولاً پوشیده از برف و یخ می‌باشد. این غار به دلیل وجود برف و یخ در دهانه‌اش، به نام یخچال شناخته می‌شود.

همچنین در اطراف روستای درازنو، دو غار معروف به نام‌های “گنج خانه” و “انبار حسن خان” وجود دارند. غار گنج خانه دارای دیواره‌های داخلی از سنگ‌های آهکی با شکل‌های زیبا است که به علت فرسایش طولانی مدت، شکل‌های جالبی به خود گرفته‌اند. همچنین در اطراف قله‌ها و جلگه‌ها، چشمه‌های جوشان و آب‌های خوش طعمی وجود دارند. این جاذبه‌های طبیعی، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران قرار گرفته و زیبایی منحصر به فرد منطقه را به نمایش می‌گذارند.

چشمه های اطراف غار یخچال و غار گنج خانه:

چشمه رزوی شرقی و غربی، جیکا چشمه، لار چشمه و گرمنه چشمه.

ارسال دیدگاه