معرفی زیارتگاه خالد نبی 🕌| آدرس🗺️ + حادثه آتش سوزی🔥 | تصاویر📸

6 تیر 1403
0 دیدگاه
کوه های دل انگیز اطراف زیارتگاه خالد نبی 3854834387

زیارتگاه خالد نبی و گورستان آن یکی از مقاصد زیارتی و گردشگری زیبا و آرام در استان گلستان است. واقع در بالای قله کوه گوگجه داغ، این مکان مذهبی برای آرامش و لذت بردن از طبیعت و از جاذبه های گردشگری شهر کلاله شناخته می‌شود. با دیدن چشم اندازهای فراوان و زیبایی های غیرقابل وصف این منطقه، هر ساله گردشگران و طبیعت گردان از سرتاسر نقاط به اینجا جذب می‌شوند. زیارتگاه خالد نبی در واقع مجموعه ای است که شامل گورستان، آرامگاه چوپان آتای و مزار خالد نبی می‌شود.

این مجموعه به عنوان یکی از نقاط دیدنی مهم و با ارزش در استان گلستان شناخته می‌شود و تاریخچه‌ی طولانی و پر از افسانه‌ها را در خود جای داده است. با مراجعه به این مکان، علاوه بر زیارتگاه‌ها، می‌توانید از فضای آرام و دلنشین اطراف این منطقه لذت ببرید و با آسودگی بیشتری به دیدن جاذبه‌های طبیعی این ناحیه بپردازید. همچنین، مناظر زیبای کوهستانی و پرآب شهرستان را نیز از نقاط ارتفاعاتی این منطقه مشاهده نمایید.

طبیعت زیبای اطراف زیارتگاه خالد نبی 74374633965


زیارتگاه خالد نبی کجاست؟

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی از جمله مقاصد دیدنی در شهر کلاله است و شامل چندین مکان زیارتی و یک قبرستان با ارزش تاریخی می‌باشد. واقع در ارتفاعات استان گلستان، در کوه “تانگری داغ” با ارتفاع ۷۰۰ متری، این مجموعه محل تدفین خالد نبی و نیز میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و متنوع می‌باشد.

  • آدرس: استان گلستان، شهر کلاله، فاصله حدود ۶۰ کیلومتری شمال شهر کلاله.

مسیر دسترسی:
به دلیل قرار گرفتن این مجموعه گردشگری در ارتفاعات دورافتاده، دسترسی به گورستان و زیارتگاه خالد نبی تنها از طریق شهرهای گنبد، مراوه تپه و کلاله امکان‌پذیر است. بنابراین، برای رسیدن به این مکان زیبا، ابتدا باید به شهر گرگان سفر کرده و سپس به سمت جاده گرگان–بجنورد ادامه دهید. پس از گذر از شهرهای آزادشهر و مینو دشت، به شهر گالیکش می‌رسید که در ادامه، پس از طی کردن مسافت کوتاهی، به دوراهی ایستاده در سمت چپ می‌رسید.

از این دوراهی، باید از جاده گرگان – بجنورد خارج شده و به سمت شهر کلاله ادامه دهید. در شهر کلاله، مسیر مراوه تپه را پیش بگیرید. در حین سفر، در محلی که یک تابلوی راهنمایی برای ادامه مسیر به سوی مقصد قرار دارد، به یک جاده فرعی وارد شوید. از این نقطه، حالا می‌توانید هوای ترکمن صحرا را کاملاً تجربه کنید. اینجا نقطه شروع مسیر خاکی به سوی زیارتگاه خالد نبی است.

نقشه‌ی زیارتگاه خالد نبی 3687483748
برای مشاهده نقشه ی زیارتگاه خالد نبی روی عکس کلیک کنید

خالد نبی چه کسی بود؟

خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیح است که در گفتگوی محاوره‌ای ترکمنان، او را با عنوان “حالت نبی” می‌شناسند. طبق برخی اسناد، خالد نبی آخرین پیامبر قبل از نبی اکرم (ص) بوده و بر اساس برخی منابع، ۸۴ سال پیش از میلاد رسول اکرم (ص) به دنیا آمده است. در اسناد دیگر، فاصله زمانی بین ظهور خالد نبی و ولادت پیامبر اسلام (ص) را حدود ۴۰ سال دانسته‌اند. با استناد به کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشسته است.

او در سرزمین عدن در یمن می‌زیست و از قبیله “بنی عبس بغیض” بود. خالد نبی، جزو پیامبران تبلیغی بدون کتاب بوده و رسالتش ایجاب می‌کرد که به‌عنوان مبلغ دینی به همه‌جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند. در آن زمان، در ایران، خسرو انوشیروان دادگر پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود. به گفته‌ها، دختر خالد نبی در دوران پیری به خدمت پیامبر اسلام (ص) می‌رسید و در حضور او ایمان می‌آورد.

نمای داخلی آرامگاه خالد نبی 274835783

راز زیارتگاه خالد نبی

در نزدیکی زیارتگاه خالد نبی، روی یکی از تپه‌های این منطقه، تندیس‌های سنگی به صورت پراکنده و در کنار یکدیگر بر روی زمین قرار دارند که مانند یک گورستان با قد برافراشته به نظر می‌رسند. این گورستان تاریخی، بر اساس مطالعات و شواهد، به هزاران سال پیش باز می‌گردد و امروزه به عنوان یکی از عجایب ایران شناخته می‌شود. تفاسیر مختلفی درباره شکل و اندازه این تندیس‌ها وجود دارد. برخی معتقدند که تندیس‌های بزرگ نمایانگر مردان با کلاه و شال و تندیس‌های کوچک به شکل زنان هستند، در حالی که دیگران برخی از آن‌ها را به صلیب تشبیه می‌کنند.

تئوری‌های دیگر این تندیس‌ها را به اجزای مردان و زنان نسبت می‌دهند. با وجود اختلافات در نظریات، اتفاقی که همه متفق بر آنند، این است که این تندیس‌های سنگی به عنوان سنگ‌مزارها برای ساکنان این منطقه بوده‌اند. با این حال، امروزه این منطقه به دلیل کم‌لطفی و نادیده گرفته شدن، آسیب‌هایی را که به آن وارد شده است، تحمل می‌کند. این موضوع باعث شده که جایگاه ویژه این منطقه در فهرست جاذبه‌های گردشگری شمال ایران تحت تهدید قرار گیرد و نیاز به محافظت و حفظ آن احساس شود.

قبرستان زیارتگله خالد نبی 58748787452


🖌️بیشتر بخوانید: مزایای خرید خانه در گرگان پارس در شهر گرگان ☑️| گرگانپارس یا شهرک زیتون⁉️ 


آتش‌سوزی در گورستان خالد نبی

گورستان خالد نبی، با تاریخچه و جاذبه‌های زیاد، به مقصد توریستی مهمی تبدیل شده است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کند. این مکان زیبا، متأسفانه در طول سال‌ها مورد تخریب و آسیب‌های مختلف قرار گرفته که آخرین واقعه آتش سوزی در آن بسیار نگران کننده بود. در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶، آتش‌سوزی ای در گورستان خالد نبی به وقوع پیوست که در نتیجه آن، سه هکتار از این منطقه زیبا به شدت آسیب دید. برخی از تندیس‌های سنگی نیز در اثر این آتش‌سوزی به آتش کشیده شدند و زیبایی این مکان را تلخ کردند.

خوشبختانه، کارکنان مجموعه و مردم محلی توانستند با تلاش و همت، آتش را مهار کنند و خسارات را کاهش دهند. متأسفانه، دلایل دقیق واقعه آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده و گزارش‌های متفاوتی در این زمینه منتشر شده است. با این وجود، حفظ و نگهداری از این مکان مهم تاریخی و فرهنگی باید از اولویت‌های مسئولان مربوطه باشد.

آتشسوزی دلخراش زیارتگاه خالد نبی 36878378374


زیبایی های اطراف زیارتگاه

مجموعه زیارتگاه و گورستان خالد نبی به عنوان یکی از مکان‌های باستانی با تاریخ ۱۵۰۰ ساله، شامل یک ساختمان زیارتگاه با ورودی به شکل هلال و دو پنجره ساده که در دوران‌های اخیر با پنجره‌های جدید جایگزین شده و سقف گنبدی مدور با رنگ سبز می‌باشد. داخل این آرامگاه، قبری ساده بدون کتیبه و نوشته‌ای در معماری چهارطاقی ساسانی دیده می‌شود. این زیارتگاه همچنین اطرافیان خالد نبی را نیز به خود جذب کرده و در اطراف آن، یک گورستان تاریخی و دو بقعه دیگر وجود دارد که از جنس سنگ آهکی و توپر ساخته شده‌اند. گورستان و قبرهای آن به‌دلیل فرم بی‌نظیر و سنگ‌های افراشته اسرارآمیز به نظر می‌رسند. همچنین منظره زیبایی از اطراف زیارتگاه خالد نبی قابل مشاهده است؛ تپه‌های ماهور و دشت‌های سبز اطراف، همراه با لاله‌زارهایی در کنار مزارع گندم، زیبایی بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارند و هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

بازدید مردم از زیارتگاه خالد نبی 384384834


سخن پایانی

با توجه به دوری مسیر و نبود وسایل نقلیه، زیارتگاه خالد نبی در تابستان با گرما و در زمستان با سرما، ممکن است برای بازدیدکنندگان دشواری‌هایی ایجاد کند. بنابراین، بهترین زمان برای سفر و زیارت این منطقه، ماه‌های بهار به‌ویژه فروردین و اردیبهشت است که هوا دلپذیرتر و شرایط جوی مطلوب‌تری دارد. برای اقامت در این منطقه، تعدادی اتاق و زائرسرا همراه با یک مسجد برای خدمات رفاهی و استراحت زائران در نزدیکی زیارتگاه خالد نبی ساخته شده است. این امکانات برای مسافران و زائرانی که می‌خواهند در این منطقه اقامت داشته باشند، امکانات مناسبی را فراهم می‌کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهند که با آرامش و راحتی به فرایض دینی و زیارت بپردازند. همچنین میتوانید با خرید ویلا در شمال یا خرید ویلا در گرگان از اقامتی بی نظیر در این شهرهای خوش آب و هوا و سرسبز لذت ببرید.

مسیر زیبای رفتن به زیارتگاه خالد نبی 39748763484

ارسال دیدگاه