معرفی جاهای دیدنی آزادشهر | عکس + آدرس دقیق

6 خرداد 1402
0 دیدگاه
نمایی از شهرستان آزادشهر و ارتفاعات و زمین های سرسبز اطرافش 6511444222

شهر آزادشهر، یا به عبارت دیگر شاه پسند، در استان گلستان ایران واقع شده است. این شهر به عنوان مرکز شهرستان آزادشهر در این استان محسوب می‌شود. در سال ۱۳۹۰، جمعیت آزادشهر حدود ۹۱۷۶۷ نفر بوده است.
نام اصلی این شهر “قره تکن” بوده که در گذشته یک قریه کوچک بوده و به تدریج گسترش یافته است. در دوران پهلوی اول، نام این شهر به “شاه‌پسند” تغییر یافت. می‌گویند در اوایل حکومت رضاشاه، وقتی او از این منطقه آب و هوای خوب و جنگلی عبور می‌کرد و دستور ساخت یک پاسگاه ژاندارمری در این منطقه را داد، این محل را شاه پسند نامیدند. به تدریج، این منطقه به سمت توسعه پیش رفت. اما پس از انقلاب ۵۷، نام این شهر به آزادشهر تغییر یافت.
بقعهٔ امامزاده محمد بن زید (آق امامپارک جنگلی و پارک زیتون تپه از جاذبه‌های گردشگری و باستانی این شهرستان هستند. این شهرستان نقطه تلاقی مسیرهای ارتباطی سه شهر بزرگ گنبد کاووس، گرگان و شاهرود است و مسیر ارتباطی شمال کشور به مشهد از این شهرستان عبور می‌کند. به طوری که از شمال به شهرستان گنبد کاووس، از غرب به شهرستان علی آباد و مرکز استان (گرگان)، از شرق به شهرستان مینودشت و استان خراسان، و از جنوب به شهرستان رامیان و استان سمنان محدود می‌شود.

برای دسترسی به آدرس دقیق آزادشهر روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موقعیت مکانی آزادشهر :

از شمال به شهرستان گنبد کاووس، از غرب به شهرستان علی آباد و مرکز استان (گرگان)، از شرق به شهرستان مینودشت و استان خراسان، و از جنوب به شهرستان رامیان و استان سمنان محدود می‌شود.

آزاد شهر 4542258888
نمایی از شهر آزادشهر و ارتفاعات اطراف

مکان های دیدنی آزادشهر

پل نوده خاندوز :

پل نوده خاندوز در بخش چشمه‌ساران استان گلستان واقع شده و در مسیر آزادشهر و شاهرود قرار دارد. این پل که به دوران پهلوی بازمی‌گردد، توسط آلمانی‌ها ساخته شده است. پل نوده خاندوز یکی از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر است و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تاریخچه پل نوده خاندوز :

دوران پهلوی

پل نوده خاندوز 4125878785
تپه های سرسبز در اطراف پل نوده خاندوز

پل غزنوی :

پل غزنوی در فاصله ۴۰ کیلومتری از آزادشهر و در نزدیکی روستای غزنوی واقع شده است. این پل در مسیر آزادشهر-شاهرود قرار دارد. در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی، مهندسین فرانسوی با استفاده از معماری خاص و متمایز، پل غزنوی را ساختند. این پل به دلیل ارزش تاریخی و معماری خود، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر محسوب می‌شود.

آدرس پل غزنوی :

۴۰ کیلومتری از آزادشهر و در نزدیکی روستای غزنوی

آبشار لاشو :

آبشار لاشو در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد، در شهرستان آزادشهر واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۲۵ متر از چهار چشمه دائمی در دامنه‌های شمالی البرز سرچشمه می‌گیرد و به صورت دو پله‌ای است. برای دسترسی به آبشار، بعد از دانشگاه آزاد شهرستان آزادشهر در مسیر جاده شاهرود، وارد جاده فرعی روستای فاضل آباد می‌شوید. پس از روستای فاضل آباد، به پارکی جنگلی می‌رسید که آبشار در میان فضای سبز و انبوه آن قرار دارد. آبشار لاشو از جاذبه‌های دیدنی آزادشهر است و بهترین زمان برای بازدید از آن را در فصول بهار و تابستان می‌توان تعیین کرد. از امکاناتی که در این مکان فراهم شده است، می‌توان به آب آشامیدنی، پارکینگ و فروشگاه مواد خوراکی اشاره کرد.

برای دسترسی به آدرس دقیق آبشار لاشو روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موقعیت مکانی آبشار لاشو :

در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد، در شهرستان آزادشهر

آبشار لاشو در آزادشهر 213524857
فروریختن آبشار لاشو از سنگ های خزه بسته

پارک جنگلی دلند :

پارک جنگلی دلند در فاصله ۱۳ کیلومتری آزادشهر و در مسیر اصلی مشهد-گرگان واقع شده است. این پارک به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر شناخته می‌شود و بخشی از آن به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی ثبت شده است. در پارک دلند درختانی همچون بلوط، پسته و انگور وجود دارند. همچنین دو تپه تاریخی نیز در محدوده پارک قرار دارند. امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، کلبه‌های چوبی و فروشگاه مواد خوراکی در این پارک فراهم شده‌اند. وجود جاده آسفالته نیز دسترسی به پارک را آسان‌تر می‌کند و ایست و بازرسی ورودی پارک به امنیت آن می افزاید.

برای دسترسی به آدرس دقیق پارک جنگلی دلند روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موقعیت مکانی پارک جنگلی دلند :

در فاصله ۱۳ کیلومتری آزادشهر و در مسیر اصلی مشهد-گرگان

ورودی پارک جنگلی دلند 54212588
درختان سرسبز در ورودی پارک جنگلی دلند

پارک جنگلی سوجاق :

پارک جنگلی سوجاق در حاشیه شرقی شهر نوده و در مسیر جاده جنگلی بن قلعه قرار دارد. این پارک با طبیعت بکر و دست‌نخورده خود و چشمه‌های آب فراوان، یکی از جاذبه‌های گردشگری آزادشهر است. در این منطقه درختان سرسبز و پوشا، به شکوه و جریان رودخانه‌ها به زیبایی و طراوت آن اضافه می‌کند.

برای دسترسی به آدرس دقیق پارک جنگلی سوجاق روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

پارک چنگلی سوجاق در آزادشهر 2155524
چشمه ی خروشان محصور شده در میان درختان سرسبز

پارک زیتون تپه :

پارک زیتون تپه شامل دو قطعه زمین به مساحت چهار هکتار و ۳.۵ هکتار در بخش‌های شمالی و جنوبی است و فاصله بسیار کمی از آزادشهر دارد. این تپه به دلیل وجود باغ‌های زیتون در گذشته به این نام شهرت یافته است. امروزه پارک زیتون تپه دارای آلاچیق‌ها و سکوهای نشیمن برای راحتی بازدیدکنندگان می‌باشد و یکی از جاهای دیدنی آزادشهر به حساب می‌آید. راه دسترسی به پارک از داخل شهر عبور می‌کند و جاده‌ای آسفالته دارد. همچنین امنیت لازم برای اقامت شبانه در این پارک فراهم شده است. در هنگام بازدید از پارک، بهتر است آب و مواد خوراکی را همراه داشته باشید.

برای دسترسی به آدرس دقیق پارک زیتون روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مساحت پارک زیتون تپه :

چهار هکتار و ۳.۵ هکتار

پارک زیتون تپه در آزادشهر 2152482255545
آلاچیق در ارتفاعات برای استراحت گردشگران

پارک شبنم نوده خاندوز

پارک شبنم نوده خاندوز، یا به عنوان پارک جنگلی شبنم نیز شناخته می‌شود، در شهر نوده خاندوز، استان گلستان واقع شده است و در نزدیکی مسیر آزادشهر به شاهرود قرار دارد. این پارک با منظره‌ای زیبا و آب و هوایی بسیار خوب، بر روی یک تپه ارتفاعاتی در نزدیکی شهر واقع شده است. پارک شبنم نوده از جاهای دیدنی آزادشهر محسوب میشود.امکاناتی نظیر سینما، وسایل بازی کودکان و منقل کباب نیز در پارک شبنم موجود است. این پارک جنگلی به عنوان یکی از جاهای دیدنی آزادشهر شناخته می‌شود و هر سال در نیمه شعبان مراسم نورافشانی در آن برگزار می‌شود.

برای دسترسی به آدرس دقیق پارک شبنم نوده خاندوز روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

موقعیت مکانی شبنم نوده خاندوز :

در شهر نوده خاندوز، استان گلستان و در نزدیکی مسیر آزادشهر به شاهرود

پارک شبنم نوده خاندوز در آزادشهر 87542115522
وسایل بازی برای کودکان در پارک سرسبز شبنم نوده خاندوز

آبشار کفترخانه

آبشار کفترخانه در منطقه‌ای به همین نام و در نزدیکی روستای فارسیان، که در تابعیت شهرستان آزادشهر قرار دارد، قرار دارد. این آبشار شامل چهار سرریز آب است، که بلندترین آنها حدوداً ۲۰ متر ارتفاع دارد و کوتاهترین آنها نزدیک به ۷ متر است. این آبشارها روی صخره‌های جنگلی جریان دارند و به عنوان یکی از جاهای دیدنی آزادشهر شناخته می‌شوند. با پیاده‌روی در امتداد این مسیر، می‌توان به یخچال طبیعی فارسیان دست پیدا کرد. این یخچال طبیعی در دامنه کوه علی کماری قرار دارد و در فصل تابستان همچنان دارای یخ طبیعی است.

برای دسترسی به آدرس دقیق آبشار کفترخانه روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

ارتفاع آبشار کفترخانه :

۲۰ متر

رختن آب های آبشار کفترخانه به حوضچه ها 21525452588
ریزش آب های خروشان آبشار به حوضچه ها

بقعه آق امام

بقعه آق ذ، که محل دفن محمدبن زید، که با امام حسن مجتبی (ع) و محمدبن جعفر الصادق، فرزندان بلافصل امام جعفر صادق (ع) نسبت دارد، روی تپه‌ای در روستای قزلجه واقع شده است. این تپه با نام کوه آق امام شناخته می‌شود و در فاصله هشت کیلومتری شمال شرق آزادشهر قرار دارد. این بنا، با مساحت ۴۰۰ متر مربع، شامل گنبد، رواق‌ها و شبستان است و با استفاده از معماری اسلامی ساخته شده است. نمای داخلی بقعه با سنگ‌کاری و آیینه‌کاری و نمای بیرونی آن با سنگ‌کاری، آجرنما و کاشی‌کاری سنتی زینت‌بخشیده شده است. به دلیل این ویژگی‌ها، این بقعه در رده جاهای دیدنی آزادشهر قرار می‌گیرد.

برای دسترسی به آدرس دقیق بقعه آق امام روی لینک گوگل مپ کلیک کنید.

مساحت بقعه آق امام :

۴۰۰ متر مربع

بقعه ی آق امام 542851
بقعه آق امام، محلی برای عبادت

ارسال دیدگاه