جزیره آشوراده گلستان 🌅| آدرس دقیق 🗺️| تصاویر جزیره آشوراده 📸

28 خرداد 1403
0 دیدگاه
جزیره آشوراده و پرواز پرندگان در غروب آفتاب 457784678

آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریای خزر، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگرانی است که برای تفریح به شمال ایران سفر می‌کنند. ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصر به فرد این جزیره، آن را به یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌ های حیات وحش جهان تبدیل کرده است. علاوه بر این، آشوراده از نظر تاریخی و اقتصادی نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر مایلید با جزیره آشوراده بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

🌏 جزیره آشوراده کجاست؟

این جزیره در بندر ترکمن استان گلستان واقع شده است و تنها ۱۰ کیلومتر از این شهرستان فاصله دارد ناگفته نماند که یکی از جاهای دیدنی اطراف بندرگز هم به شما می آید. جزیره آشوراده در بخش شرقی شبه جزیره میانکاله قرار گرفته است و به واسطه شرایط طبیعی و محیطی خاصش، به‌ جرات می‌توان آن را یکی از زیباترین جزایر شمال کشور دانست.

🚙 مسیر دسترسی به جزیره آشوراده:

برای دسترسی به آشوراده، باید به بندر ترکمن بروید و از آنجا با قایق به جزیره برسید. از اسکله بندر ترکمن، تنها ۱۰ دقیقه با قایق تا جزیره فاصله دارید. بلیط قایق‌های جزیره آشوراده به‌صورت رفت و برگشت فروخته می‌شود و می‌توانید ساعت بازگشت خود را با قایق‌ران‌ها تنظیم کنید. به این ترتیب، مدت زمان گشت‌وگذار در جزیره به انتخاب شما است و می‌توانید هر ساعتی که دوست دارید، به اسکله برگردید. بلیط قایق‌های جزیره آشوراده، طبق قیمت‌های تابستان 1402 از 120 هزار تومان به بالا است.

🚙 مسیر دسترسی به جزیره آشوراده:

اگر با ماشین شخصی از تهران به سمت آشوراده حرکت می‌کنید، حدود ۳۸۷ کیلومتر راه دارید. این مسیر از جاده فیروزکوه آغاز می‌شود و از شهرهای قائم‌شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه و کردکوی عبور کرده و در نهایت به بندر ترکمن می‌رسد. شما همچنین می‌توانید از تهران با قطار به گرگان بروید و سپس از آنجا به بندر ترکمن و جزیره آشوراده سفر کنید. اتوبوس یا هواپیما نیز گزینه‌های دیگری برای رسیدن به گرگان و سپس جزیره آشوراده هستند.

 آدرس دقیق جزیره آشوراده روی نقشه 4546577
برای دستیابی به آدرس دقیق جزیره آشوراده روی نقشه کلیک کنید.

🕊️ جذابیت‌ های جزیره آشوراده و تاریخچه آن

در حالی که در خلیج فارس و آب‌های آزاد جنوب کشور جزایر کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارند، شمال ایران فاقد چنین جزایری است. اگر بخواهید در شمال کشور با قایق موتوری به جزیره‌ای زیبا و جذاب سفر کنید، تنها مقصد ممکن جزیره آشوراده خواهد بود.

هر ساله بسیاری از مردم برای تماشای زیبایی‌های جزیره آشوراده و دوری از محیط‌های پرهیاهوی شهری به استان گلستان سفر می‌کنند. این منطقه، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، به عنوان یکی از پناهگاه‌های مهم حیات وحش ایران و تالاب‌های مهم دنیا شناخته می‌شود و همواره پرندگان زیادی از کشورهای همسایه به آن مهاجرت می‌کنند. در سال ۱۳۵۹، نام آشوراده در لیست ۵۹ منطقه بین‌المللی ذخایر طبیعی به ثبت رسید.

در گذشته، آشوراده از به هم پیوستن سه جزیره تشکیل شده بود. اما با تغییر شرایط جوی و بالا آمدن سطح آب، دو جزیره دیگر زیر آب رفتند و تنها آشوراده باقی ماند. این رویداد، علاوه بر تنها ماندن آشوراده، باعث شد این جزیره از سکنه نیز خالی شود. وسعت کنونی این جزیره حدود ۴۰۰ هکتار است، در حالی که وسعت اولیه آن ۱۲۰۰ هکتار تخمین زده می‌شود. پس از سیل سال ۱۳۷۲ و افزایش سطح آب، تعداد ساکنان جزیره آشوراده به شدت کاهش یافت و اکنون تنها برخی از صیادان و کارکنان سازمان شیلات در آن ساکن هستند. سایر ساکنان پیشین این جزیره در شهرهای اطراف زندگی می‌کنند.

جالب است بدانید که جزیره آشوراده که گاهی از آن به عنوان «مجمع‌الجزایر آشوراده» یاد می‌شود، در دوره صفوی به عنوان شکارگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین دلیل، چند دژ بزرگ در آن ساخته شده است. در دوره‌های بعدی نیز اتفاقات مهمی در این جزیره رخ داده است، از جمله کنترل آن توسط روس‌ها و ساخت چندین قلعه.

بناهای جزیره آشوراده 343546 اسکله ومنظره غروب در جزیره آشوراده 56547547


✏️ نام آشوراده از کجا آمده است؟

«آشوراده» در زبان ترکمنی به معنی «جزیره آشور» است و از دو بخش «آشیر» و «آدا» تشکیل شده است. این جزیره همچنین با نام‌های دیگری همچون «مال آشیر» نیز شناخته می‌شود. دلیل این نام‌گذاری این است که مردم در گذشته دام‌های خود را برای چرا به این جزیره می‌آوردند.

خانه های روی آب در جزیره آشوراده 4584964


⁉️ چرا آشوراده مهم است؟

دلایل بسیاری وجود دارد که آشوراده را به مکانی مهم تبدیل می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که حدود ۴۰ درصد از خاویار کشور در این منطقه تولید می‌شود. خاویار آشوراده شهرت جهانی دارد و از مرغوب‌ترین خاویارهای دنیا محسوب می‌شود. علاوه بر خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها مانند سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و ازون برون نیز در این منطقه قابل صید هستند.

این جزیره همچنین یک پناهگاه مهم حیات وحش است. هر ساله بسیاری از پرندگان به این منطقه مهاجرت می‌کنند و حیواناتی مانند روباه، گراز، شغال، قرقاول و نوعی اسب وحشی در آن زندگی می‌کنند. در گذشته، ببر مازندران نیز در این جزیره زندگی می‌کرد و حیوانات مختلفی برای تغذیه ببر سیبری در آن نگهداری می‌شدند، اما متاسفانه این ببرها از بین رفتند. آشوراده دارای تاریخ پرفرازونشیبی است برخی کارشناسان معتقدند که احتمالاً این جزیره همان جایی است که سلطان محمد خوارزمشاه در آن از دنیا رفته است. همچنین، جزیره آشوراده زمانی توسط نیروهای روس اشغال شده بود و این وضعیت تا پس از جنگ جهانی دوم نیز ادامه داشت.

پرندگان آبزی در جزیره آشوراده 45839745


⛵ جاهای دیدنی جزیره آشوراده

آشوراده بیشتر از نظر تاریخی و زیست‌محیطی اهمیت دارد و به همین دلیل در آن نباید به دنبال آبشارهای بلند یا بناهای تاریخی باشید. گردشگران می‌توانند از محیط بکر، آرامش تکرارنشدنی و تفریح در کنار دریا لذت ببرند. اسکله بندر ترکمن با بازارهای محلی و امکانات تفریحی مختلفی مثل قایق‌های پدالی و موتورسواری، می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند.

یکی از دیدنی‌های خاص این جزیره، چشم‌اندازهای بی‌نظیر از پرواز دسته‌جمعی پرندگان مختلف از جمله فلامینگوها، کاکایی، قرقاول خزری، اگرت و باکالان است که در کمتر جایی می‌توان آنها را مشاهده کرد. در واقع، شاید بتوان مهاجرت و پرواز دسته‌جمعی این پرندگان نادر را که در پاییز بیشتر دیده می‌شوند، به عنوان خاص‌ترین جاذبه آشوراده معرفی کرد.

از دیگر تفریحات جذاب در این منطقه می‌توان به تماشای صحنه صید ماهیان خاویار، گوش کردن به صدای آرامش‌بخش موج‌های آب، و شنا در سواحل مخصوص اشاره کرد.

در مسیر رسیدن به این جزیره، عبور از شهر بندر ترکمن نیز تجربه‌ای جالب است. مکان‌های تفریحی متعدد این شهر و بازارچه‌های آن می‌توانند شما را سرگرم کنند. دوشنبه‌بازار بندر ترکمن یکی از این بازارچه‌هاست که می‌توان در آن از ماهی و برنج و خاویار تا صنایع دستی، گلیم، فرش و لباس‌های محلی را پیدا کرد. اگر وقت کافی داشته باشید، می‌توانید از برخی از شهرهای اطراف از جمله شهر بندر گز نیز دیدن کنید.

پوشش گیاهی منطقه نیز در نوع خود جالب است؛ با کمی گشت‌وگذار در آشوراده می‌توان درختان انار ترش و بوته‌های تمشک، گیاهان وحشی و انواع بوته‌های خشک را پیدا کرد. آثار به جا مانده از قلعه‌های روس‌ها، دژهای صفوی، و خانه وزیر مختار روس‌ها نیز برخی از بناهای تاریخی این جزیره هستند که تاریخچه کهن آن را یادآوری می‌کنند. در حال حاضر، فقط ۱۰ درصد از این جزیره در اختیار صنعت گردشگری قرار دارد.

⛵ جاذبه های آشوراده

  1. پل چوبی جزیره
  2. قلعه مثلثی روس‌ها
  3. دژهای صفوی

بازدید مردم و آسمان آبی در جزیره آشوراده 458686 قلعه مثلثی یکی از جاهای دیدنی بندرترکمن 38648736


🏞️ دیدنی‌ های اطراف جزیره آشوراده

  1. بندر گز
  2. تالاب میانکاله
  3. اسکله بندر ترکمن
  4. بازارچه ساحلی بندر ترکمن
  5. منطقه تاریخی گمیشان

فلامینگو ها در تالاب میانکاله 84758486

جاذبه های طبیعی و بکر در بندرگز 154686874654


⏰ بهترین زمان برای سفر به جزیره آشوراده

اگر قصد سفر به این جزیره زیبا را دارید، بهتر است بدانید که آشوراده در منطقه‌ای با بارش‌های سنگین باران واقع شده است. این یعنی در نیمه دوم سال، بیشتر روزها هوای بارانی و سرد خواهید داشت. بنابراین، بهترین زمان برای بازدید از جزیره آشوراده اوایل بهار تا اواخر تابستان است. بعد از ورود به بندر ترکمن، کافی است خود را به اسکله برسانید و از آنجا با قایق موتوری به آشوراده بروید.

بهترین زمان سفر به آشوراده 457486


🏪 اقامت در جزیره آشوراده

در جزیره زیبای آشوراده به دلیل موقعیت جغرافیایی و محیطی، خبری از مهمان‌سراها یا هتل‌های لوکس نیست. اما نگران نباشید، زیرا آشوراده فقط یک ساعت با شهر گرگان فاصله دارد و در گرگان می‌توانید در هتل‌های لوکس چندستاره اقامت راحتی داشته باشید. اگر بخواهید در خود جزیره بمانید، اردوگاه دانش‌آموزی جزیره با امکانات رفاهی و خدماتی مناسب پذیرای مسافران است. همچنین خانه‌های محلی و ویلایی نیز گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید برای اقامت در این جزیره به آنها فکر کنید.

ارسال دیدگاه