جاهای دیدنی بندرگز 🏕️| معرفی ⚡+ آدرس 📍| تصاویر📸

13 خرداد 1403
0 دیدگاه
جاذبه های دیدنی در شهر بندرگز استان گلستان 56416546

هرچند جاهای دیدنی بندرگز فوق‌العاده هستند و این شهر نیز یکی از شهرهای شمالی کشور محسوب می‌شود، اما به اندازه شهرهای شمالی دیگر شناخته نشده است. طبیعت بکر و منحصر به فرد، آب و هوای بی‌نظیر و دسترسی به ساحل دریای خزر از جمله عواملی هستند که بندرگز را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل می‌کنند. در ادامه این مقاله، قصد داریم شما را با جاهای دیدنی بندرگز آشنا کنیم.

سفر به سواحل ایران در فصل تابستان بسیار رایج است. در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، بودن در کنار سواحل زیبای ایران بسیار لذت‌بخش و خواستنی خواهد بود. یکی از این سواحل، ساحل دریای خزر است که بخشی از آن در استان گلستان قرار دارد. شاید در سفر به استان گلستان، اولین گزینه‌ای که به ذهن‌تان می‌آید شهر گرگان باشد؛ اما این استان شهرستان‌های دیدنی دیگری نیز دارد که می‌توانند اوقات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورند.

بیشتر بخوانید: بندرگز کجاست؟🌎| قدمت📜| جاهای دیدنی⛵| سوغات🎁| غذاهای محلی | رستوران ها

جاذبه های بندرگز در گلستان 564157168645


جاهای دیدنی بندرگز

امامزاده حبیب الله

در روستای لیوان شرقی، با فاصله هشت کیلومتری از شهرستان بندرگز، امامزاده حبیب الله نوکنده واقع شده است. این امامزاده با بیش از ۸۰۰ سال قدمت، مقبره‌ی یکی از فرزندان امام موسی ابن جعفر (ع) می‌باشد. در سال ۱۳۷۰، این مکان مذهبی بازسازی شده و بنائی آجری با گنبد دوار و سقف سبز رنگ به وجود آمده است. زیبایی فضای داخلی امامزاده با گچبری‌های زیبا و ضریح فولادی فراهم شده که آن را به یکی از جاذبه های دیدنی بندرگز تبدیل کرده است. (برای مشاهده مسیر دسترسی به امامزاده حبیب الله روی این لینک کلیک کنید)

امامزاده حبیب الله در بندرگز استان گلستان 154767464554

فانوس دریایی بندر گز

فانوس دریایی بندرگز که در دوره قاجار توسط روس‌ها ساخته شده است، در نزدیکی ساحل این شهر واقع شده است. این برج با هدف راهنمایی و هدایت کشتی‌هایی که به خلیج گرگان جهت صادرات و واردات می‌رسیدند و در سواحل بندرگز لنگر می‌انداختند، احداث شده است. این اثر که از جاهای دیدنی بندرگز محسوب می‌شود، در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت ۱۲۵۶۵ ثبت شده است. (برای مشاهده مسیر دسترسی به فانوس دریایی بندرگز روی این لینک کلیک کنید)

فانوس دریایی بندرگز در استان گلستان 51314564654

ساختمان گمرک بندر گز

ساختمان گمرک بندرگز در سال ۱۲۸۱ به طرح و نظارت مهندسین بلژیکی احداث شد. این بنا از جمله قدیمی‌ترین سازه‌های تاریخی بندری شهر بوده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرگز شناخته می‌شود. ساختمان آجری دارای هواکش‌هایی در چهار طرف بوده که برای ایجاد کوران هوا و سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه طراحی شده است. همچنین با برخورداری از پنجره‌های متعدد، علاوه بر ایجاد تهویه مناسب، نور طبیعی فراوانی به داخل ساختمان می‌رساند. ساختمان گمرک به عنوان یادگار دوران طلایی تجارت در بندرگز شناخته می‌شود و در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۵۶۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ساختمان گمرک بندرگز در استان گلستان 54156488674

آبشار چلم ریز

آبشار چلم ریز یا چلم رز در جنوب شهرستان بندرگز و در نزدیکی روستای استون آباد واقع شده است. استون آباد یا استینوا، روستایی از توابع بخش نوکنده است که در دهستان بنفشه‌تپه واقع شده و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان بندرگز، در دامنه‌ی رشته کوه‌های البرز قرار دارد. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله کافر تپه، آبشار شرشری، چشمه قل قلی، چشمه الوکک (علی یک) و آب بند استینوا است. آبشار چلم ریز به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه شناخته می‌شود که برای دسترسی به آن نیاز به تجهیزات کوهنوردی دارید.

می‌توانید از طریق روستای استون آباد به این آبشار برسید، اما راه‌های دیگری نیز برای دسترسی وجود دارد، از جمله گذر از ایستگاه منابع طبیعی فروهر و عبور از یکی از راه‌های فرعی. آبشار چلم ریز با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر دارای آبی صاف و زلال است که حتی در زمان باران و طغیان رودخانه‌های مجاور نیز زیبایی خود را حفظ می‌کند. آب و هوای اطراف آبشار نسبتاً سرد و دارای رطوبت بالا است که باعث ایجاد یک احساس آرامش می‌شود. اگر به طرف شرقی آبشار حرکت کنید، به سرعت به سنگ‌هایی که پوشیده از خزه هستند می‌رسید که بسیار لغزنده هستند و نیاز به استفاده از وسایل ایمنی کوهنوردی دارند. نام چلم از گیاهی است که در این منطقه به وفور رشد می‌کند و این نام به همین دلیل به آبشار داده شده است. (برای مشاهده مسیر دسترسی به آبشار چلم ریز روی این لینک کلیک کنید)

آبشار چلم ریز در بندرگز استان گلستان 56486741546

پارک جنگلی باغو

پارک جنگلی باغو، واقع در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی بندرگز، از جاهای دیدنی برجسته این شهرستان است. مسیر دسترسی به این پارک از ترکیب جاده‌ی آسفالته و شوسه تشکیل شده است. این پارک در نزدیکی شهرک صنعتی روستای باغو واقع شده و یکی از مقاصد محبوب گردشگران و مسافران است. امکانات این پارک جنگلی شامل آب آشامیدنی، استراحتگاه، سرویس‌های بهداشتی و امکانات رفاهی متنوع است که برای راحتی و آسایش بازدیدکنندگان آماده شده است. با محیطی طبیعی و آرام این پارک، تفرج و لذت بردن از طبیعت می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان باشد. (برای مشاهده مسیر دسترسی به پارک جنگلی باغو روی این لینک کلیک کنید)

پارک جنگلی باغو در نزدیکی بندرگز 54163435745

جنگل های جهان مورا

جنگل های جهان مورا، یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی ایران، در قسمت جنوبی شهرستان بندرگز و در دامنه شمالی رشته کوه‌های البرز واقع شده است. از ویژگی‌های برجسته این منطقه جنگلی، تنوع گونه‌های درختی و گیاهی مانند راش، ممرز، توسکا، زالزالک و بوته‌های دوگانه باتلاقی و جنگلی است. این جنگل ها به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان بندرگز و حتی استان گلستان شناخته می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی جنگل های جهان مورا در دامنه کوه جهان مورا باعث شده که به همراهی رودخانه‌ها و برکه‌ها، زیبایی و زندگی فراوانی را به این منطقه بخشیده باشند. جانوران متنوعی از جمله شغال، روباه، خوک، خرگوش و انواع پرندگان در این جنگل زندگی می‌کنند. با وجود فراوانی گونه‌های گیاهی و جانوری، جنگل های جهان مورا یک آب و هوای ملایم و چشم‌نواز را ارائه می‌دهند که آنجا به عنوان یک مقصد طبیعت‌گردی محبوب برای گردشگران است. (برای مشاهده مسیر دسترسی به جنگل های جهان مورا روی این لینک کلیک کنید)

جنگلهای جهان مورا در بندرگز 5164657746

ساحل نوکنده

نوکنده، یکی از شهرهای بندرگز، در جنوب غربی این شهرستان واقع شده است. با موقعیت جغرافیایی استثنایی و داشتن جنگل‌های پوشیده از گیاهان متنوع جهان مورا در جنوب خود، نوکنده به عنوان یکی از شهرهای مهم بندرگز شناخته می‌شود. این منطقه به دلیل آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز، یک مقصد طبیعت‌گردی و گردشگری محبوب در استان گلستان است. نوکنده شامل دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای است. بخش کوهستانی جزئی از رشته کوه البرز با پوشش گیاهی جنگلی به نام جنگل‌های جهان مورا است که از جاذبه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌آید.

جاذبه‌های دیدنی نوکنده شامل جنگل، ساحل دریا و امامزاده حبیب الله هستند. ساحل نوکنده به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری این شهر و حتی کل شهرستان شناخته می‌شود. مسیر دسترسی به این ساحل کاملاً آسفالته است و فاصله آن تا شهرستان بندرگز حدود ۸ کیلومتر و تا شهر نوکنده حدود ۴ کیلومتر می‌باشد. (برای مشاهده مسیر دسترسی ساحل نوکنده روی این لینک کلیک کنید)

ساحل زیبای نوکنده در نزدیکی بندرگز 5641654868

جنگل نرگسی

جنگل نرگسی، واقع در فاصله‌ای حدود ۱۲ کیلومتری از شهرستان بندرگز، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته این شهرستان و حتی کل استان گلستان شناخته می‌شود. برای رسیدن به جنگل نرگسی، می‌توان از طریق شهر نوکنده به سمت غرب حرکت کرد که این مسیر کاملاً آسفالته و دارای چشمه‌های آب و سرویس‌های بهداشتی می‌باشد. این جنگل به مناطق کوهستانی و ییلاقی هزار جریب نزدیک است و به‌ویژه در ایام نوروز و تعطیلات تابستان، جذب بازدیدکنندگان زیادی است.

واقع در غرب استان گلستان، جنگل نرگسی از طریق روستاهای لیوان غربی، لیوان شرقی، تلور و شهر نوکنده قابل دسترسی است. این جنگل یکی از جاذبه‌های طبیعی بکر و ناخالص استان گلستان محسوب می‌شود، جایی که می‌توانید حیات وحشی از جمله روباه، گربه وحشی، شغال، خرس، گراز وحشی، عقاب و انواع پرندگان شکارچی را مشاهده کنید. همچنین، این جنگل دارای رودخانه‌ها و آبشارهای دیدنی بسیاری است که زیبایی و جذابیت خاصی به آن اضافه می‌کند. (برای مشاهده مسیر دسترسی جنگل نرگسی روی این لینک کلیک کنید)

جنگل زیبای نرگسی در بندرگز 516417854154

ساحل، اسکله و بازارچه بندرگز

ساحل بندرگز یکی از جاذبه‌های زیبا و آرام در کنار دریای خزر واقع شده است، در فاصله ۳ کیلومتری شمال جاده تهران – مشهد. این ساحل با امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی که دارد، همواره مورد توجه گردشگران و مسافران است. در سال ۱۳۸۷، این منطقه به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری معرفی شد و دارای بازارچه، فروشگاه و آلاچیق‌هایی برای استراحت مسافرین می‌باشد. در ساحل بندرگز می‌توان به انجام تفریحاتی مانند شنا، قایقرانی و اسکی روی آب پرداخت و از لحظات بودن در کنار دریا لذت برد.

این ساحل در ایام تابستان و تعطیلات نوروز پذیرای عده‌ی زیادی از گردشگران و علاقمندان به ورزش‌های آبی است. در اینجا همچنین امکاناتی مانند جت‌اسکی، قایق‌سواری، اسب‌سواری و لوکیشن‌های زیبا برای عکاسی نیز فراهم است. ساحل بندرگز از جمله سواحل نزدیک به گرگان بوده و در نزدیکی بازارچه ساحلی بندرگز واقع شده است. این منطقه همچنین دارای غرفه‌های سوغاتی، اسکله قدیم بندرگز و پارک بچه است. یکی از ویژگی‌های این مکان امکان ورود آسان افراد ناتوان با ویلچر نیز می‌باشد. (برای مشاهده مسیر دسترسی ساحل، اسکله و بازارچه بندرگز روی این لینک کلیک کنید)

بازارچه ساحلی بندرگز در استان گلستان 45158743874

روستای کهنه کلباد

روستای کهنه کلباد با طبیعت زیبای خود که فاصله‌ای حدود دو کیلومتر از سواحل دریا و یک کیلومتر از جنگل دارد، از جاذبه‌های دیدنی بندرگز به شمار می‌آید. این روستا کمترین فعالیت‌های ساخت و ساز را در میان روستاهای اطراف داشته و به همین دلیل محیط آن به طبیعت نزدیکتر است. ساکنان این روستا و روستاهای اطراف اکثرا به زبان طبری صحبت می‌کنند که با زبان فارسی تلفیق شده و به عنوان یک زبان محلی شناخته می‌شود، اما اکنون از اصالت خود دور شده است. این تلاقی زبانی نشان از روابط نزدیک این افراد با شهرهای اطراف و آشنایی کودکان از دوران کودکی با زبان فارسی دارد. روستای کهنه کلباد به دلیل مناظر طبیعی زیبا و فاصله‌ی کم تا دریا و جنگل، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شهر بندرگز است. (برای مشاهده مسیر دسترسی به روستای کهنه کلباد روی این لینک کلیک کنید)

روستای زیبای کهنه کلباد در بندرگز 41544584538

روستای مزنگ

این روستا، یکی از روستاهای قدیمی در دهستان انزان، بخش بندرگز واقع شده است، در فاصله ۷ کیلومتری شهر بندرگز و نزدیک به روستای نوکنده قرار دارد. دامپروری در این روستا به دو شیوه سنتی و صنعتی انجام می‌شود که از جاهای دیدنی بندرگز محسوب می‌شود. خانواده‌های مزنگی معمولا دام و طیور خود را پرورش داده و از محصولات آنها در طول سال استفاده می‌کنند. گاوداران این روستا به بهبود شیوه تولید و فرآوری محصولات دامی پرداخته و به اختلاط و آمیزش نژادهای مختلف می‌پردازند. این اقدامات به نتایج مثبت و موفقیت‌آمیزی منجر شده است که برخی از آنها قابل توجه و با ارزش هستند. روستای مزنگ با طبیعت زیبا و فرصت‌های دامپروری متنوع، یکی از مقاصد جذاب گردشگری در بندرگز محسوب می‌شود. (برای مشاهده مسیر دسترسی به روستای مزنگ روی این لینک کلیک کنید)

طبیعت بکر زمین های روستای مزنگ بندرگز 53415644

روستای ول افرا

نام روستای ول افرا از درخت افرای کجی گرفته شده است که در گذشته در این منطقه وجود داشت، اما متأسفانه اکنون این درخت از بین رفته است. این روستا با تاریخی که به دوران‌های قدیمی باز می‌گردد، در کنار چشمه ساران لوارد واقع شده است که هنوز هم جریان دارد. ساکنان این روستا از اقوام طبری هستند و شغل آن‌ها از زمان‌های گذشته تاکنون به زادگاهشان بازمی‌گردد. روستای ول افرا از جاذبه‌های دیدنی بندرگز است که در مسیر چشمه لوارد قرار دارد. مناظر زیبای زمین‌های مرتعی و جنگل‌های بکر به همراه خاک حاصلخیز در منطقه بالادست، باعث شده است که ساکنان به فعالیت‌هایی مانند زغال‌پزی، کوزه‌گری، آسیاب‌داری، دامپروری و کشاورزی بپردازند. آثاری از کوزه‌گری، زغال‌پزی و سیستم‌های آبیاری آسیاب در جنگل‌های بالادست از منابع این روستا به چشم می‌خورد. (برای مشاهده مسیر دسترسی به روستای ول افرا روی این لینک کلیک کنید)

دوچرخه سواری در طبیعت روستای ول افرا 548765354853

ارسال دیدگاه